Stadskunstkamer

De stadskunstkamer is een etalage in het stadskantoor van de gemeente Haarlem, de Raakspoort genaamd (adres: Zijlvest 39 aan de achterkant van het gebouw). De kamer biedt ruimte aan kunstenaars om hun werk te presenteren. Elk kwartaal is een nieuwe exposant te zien.

Expositie oktober 2019 – december 2019
Dik Box, Secret Landing, 2019

Speciaal voor de Stadskunstkamer heeft Dik Box ruimtelijk werk gecreëerd, een mysterieus object dat ogenschijnlijk uit kleine onafhankelijke onderdeeltjes bestaat. ‘Geland’ op de door de kunstenaar achteloos weggegooide waterflesjes. Het ondefinieerbare object kan gezien worden als een verloren onderdeel van een veel groter ruimtelijk iets, dat ‘toevallig’ in de Stadskunstkamer terecht is gekomen. Door de wijze van belichting wordt het toeval en de nonchalance waarmee we met onze openbare ruimte omgaan visueel benadrukt. De installatie kan gezien worden als metafoor van onachtzaamheid en gewoonten waar we in ons dagelijks leven niet altijd bewust van zijn.

Voor meer informatie over de praktijk van de kunstenaar zie ook:

www.dikbox.nl

www.facebook.com/dikjbox

 

Expositie maart 2019 – heden
Lyske Gais en Machteld Aardse – Outer Space / Data set

Tijdens het Cultuurjaar ‘Haarlem viert Cultuur’ zijn Lyske Gais en Machteld Aardse uitgenodigd bij 37PK voor een presentatie. De twee kunstenaars richtten zich op de verhouding tussen data en de mens en het fysiek maken van data. Data Science, Big Data en algoritmes bepalen in hoge en steeds toenemende mate de wereld om ons heen. ‘Heeft de mens nog grip op deze gegevens, of hebben zij alleen grip op ons?’ zijn vragen die zij centraal stellen. Gais en Aardse gebruikten het gastatelier als uitvalsbasis voor performatieve acties in de publieke ruimte. Op verschillende locaties in Haarlem verrichtten zij een aantal metingen bij vrijwillige deelnemers. De locaties waren onder andere: Bibliotheek Centraal Station Haarlem, tijdens Open Ochtend (https://bit.ly/2Owvviz) en op het Da Vinciplein Schalkwijk. Bij deze metingen staan de universele en vandaag de dag relevante verhoudingen van Leonardo da Vinci’s Vitruviusman centraal. De cirkel en het vierkant zijn referenties voor het meten van het menselijk lichaam. Inmiddels raken we gewend aan de nieuwe vorm van waarheid waarbij we informatie destilleren uit enorme hoeveelheden data. Data Science, Big Data en algoritmes zijn belangrijke termen uit onze tijd, maar ongrijpbaar.

In op maat gemaakte green-screen pakken achter een tafel, met papier en zwart potlood doen Gais en Aardse metingen van schrijfhanden en van de hoogte en spanwijdte van de bezoeker. De metingen worden per deelnemer genoteerd op één papieren katern. De data set bestaat uit een hoeveelheid papieren katernen. Om de metingen te doen gebruikt Lyske Gais de liniaal en een zwart potlood; Aardse ‘meet’ door te kijken en te tekenen met zwart potlood. Op de voorkant van de katern plaatst Lyske Gais de maatlijntjes van de hand en aan de binnenkant is een schets/tekening te zien door Machteld Aardse. Ieder gemeten persoon krijgt een vervolgnummer. Dit nummer staat op het katern in rode inkt gestempeld. De data die deze en de aanvullende sessie opleverden formuleerden het gezamenlijk werk en de presentatie bij 37PK. De katernen waren gescand en vervolgens geprint op transparante sheets en op stapels gelegd op overhead-projectoren. In totaal zijn er rond de 100 metingen verricht. De metingen van Gais en Aardse zijn met behulp van studenten van de UvA als dataset online gezet. Het resultaat van deze metingen is nu terug te zien in de Stadskunstkamer. Door het fysiek maken van een dataset en uiteindelijk door dit weer terug te voeren naar het digitale, werd het spanningsveld tussen het persoonlijke en het onpersoonlijke, identificeerbare en anonieme, controleerbare en oncontroleerbare, zichtbaar en voelbaar in dit werk van de kunstenaars.

Voor meer informatie over de praktijk van de kunstenaars zie ook:
http://www.machteldaardse.nl/
http://www.lyskegais.com/
 

 

Expositie oktober 2018 – januari 2019
Marinus de Beer – Branch Lamps

Vanaf 8 oktober 2018 is er in De Stadskunstkamer, in verband met de Kunstlijn Haarlem, een tentoonstelling te zien met lichtkunstwerken van de Haarlems kunstenaar en ontwerper Marinus de Beer. De Beer is een ruimtelijk ontwerper, afgestudeerd aan de afdeling architectuur van de Gerrit Rietveld Academie. Naast ruimtelijk ontwerpen heeft hij tal van andere interessegebieden, waaronder fotografie en werken met 3D-printers. In zijn werk probeert de kunstenaar antwoord te geven op de ruimtelijkheid en de evolutie van de ruimte. Hij benadert de ruimte en voegt details toe, of haalt deze juist weg, en daarmee weet hij te spelen met zowel de ruimte an sich, als de ruimtelijkheid van zijn eigen werk. Verwondering en magie staan centraal in zijn werk. Dit is terug te zien in De Stadskunstkamer. De Beer verzamelde in de loop der jaren takken uit zijn leefomgeving en gaf ze op deze opvallende manier een nieuw leven. Zo ontstond de serie Branch Lamps, waarvan een aantal ontwerpen vóór en tijdens de Kunstlijn Haarlem (2,3 en 4 november) in De Stadskunstkamer te zien zullen zijn. Deze betoverende lichtobjecten bewegen zich op het raakvlak tussen kunst en design. Het zijn takvormige abstracties die dimbaar zijn, zodat elke sfeer in uiteenlopende ruimtes geregeld kan worden. Voor een verdergaande verdieping in het oeuvre van Marinus de Beer kan je de website van de kunstenaar bezoeken: http://www.marinusdebeer.nl/

  
© Fotograaf Marinus de Beer

 

Expositie april 2018 – september 2018
Het thema van de Stripdagen Haarlem 2018 (25 mei t/m 3 juni 2018) is dit jaar De maakbare mens – 200 jaar Frankenstein. In het kader hiervan heeft de huisstijltekenaar van 2018, Hans Klaver (ook wel bekend onder de artiestennaam Schwantz) de Stadskunstkamer ingericht met een speciaal vervaardigde poster en inspiratiemateriaal.

Het idee van monster die door een professor wordt gecreëerd en uiteindelijk gezag neemt over zijn eigen bestaan wordt hier niet gecentraliseerd, in tegendeel Hans Klaver kiest ervoor om een andere richting in te slaan. Hij omarmt het idee van cadavre exquis, wat in het Frans staat voor voortreffelijk lijk, maar in haar definitie refereert naar een surrealistische dichttechniek waarbij meerdere dichters aan een gedicht werken, zonder dat ze op de hoogte zijn van elkaars werk. Dit idee past Schwantz toe op het Frankenstein monster en zijn samengesteld lichaam, wat resulteert in een speels posterwerk.

In de grote poster in de Stadskunstkamer is te zien dat het monster is opgebouwd uit geclusterde beelden, die allen zijn volladen met visuele grapjes en ironische stripverwijzingen. Zo verwijzen de Romeinse cijfers, het getal 14, verwerkt in de hechtingen op het voorhoofd van het monster naar de 14eeditie van festival. De overige werken in de Stadskunstkamer zijn een inspiratiebron geweest voor de kunstenaar om de poster te vervaardigen.

Hans Klaver woont en werkt in Haarlem als striptekenaar en illustrator en is gespecialiseerd in humoristische strips. In 2017 stond de kunstenaar met zijn strip ‘beestjes’ in de Sp!its (nu Metro). Geregeld tekent hij voor ‘Zonde 5300’ de strip ‘Mr Mack’. Diverse magazines hebben zijn werk gepubliceerd. Meer werk van Schwantz is terug te zien tijdens de Haarlemse Stripdagen in ‘Lijstenmakerij & Galerie Mark Keppel’.

Voor meer informatie zie ook:
www.stripdagenhaarlem.nl
www.facebook.com/stripdagenHRLM

©Haarlemsbeeld

Plaats een reactie