Contrast of aanpassing?

Op een steenworp afstand van elkaar bevinden zich rond de Grote Markt twee kunstwerken geïntegreerd in de nissen van de gevels van twee belangrijke gebouwen, het Stadhuis en de Verweyhal. 

Het kunstwerk in de twee nissen van het pandpoort van het stadhuis stellen Floris V en Willem II voor, vervaardigd in 1957 door de bekende Haarlemse beeldhouwer Mari Andriessen. Tussen 1287 en 1296 verrees achter de Pandpoort het klooster van de Predikheren of Dominicanen, dat na de brand in 1352 werd bestemd als stadhuis. De Pandpoort zelf stamt uit de vijftiende eeuw.

Voorbijgangers zullen geen moment stilstaan bij het feit dat de beelden van de bekende Mari Andriessen zijn, laat staan 4,5 eeuw later zijn gemaakt en geplaatst. De tufstenen beelden zijn zeer traditioneel van stijl en gaan daarom goed op in de gotische nissen. De beelden zijn echter niet karakteristiek voor het werk van Andriessen, dat zich doorgaans kenmerkt door mensfiguren in een krachtige, duidelijke compositie, vereenvoudigd in detail, vrijstaand in de ruimte op een voetstuk.

Hoe anders is dat in het geval van de beelden van de Spaanse kunstenaar Dora Dolz (1941-2008). Het werk ‘Fata Morgana’ uit 1993 steekt fris af tegen de neoclassicistische gevelarchitectuur van de Verweyhal waarin het geplaatst is. Dit gebouw uit 1880 is vernoemd naar de kunstenaar Kees Verwey en vormt samen met de Vleeshal Museum de Hallen. Het kleurrijke contrast van de beelden met de klassieke gevel is volgens Dora’s dochter Sonia kenmerkend voor haar moeders werk. In een interview zegt zij dat haar moeder zich nooit iets heeft aangetrokken van de omgeving waarin haar werk geplaatst zou worden, maar dat het toch altijd perfect paste. “Ze zoekt het contrast. In Spanje zou ze donkere dingen gemaakt hebben”.

Deze twee voorbeelden laten goed zien hoe kunstenaars met de openbare ruimte omgaan wanneer zij gevraagd worden om een kunstwerk voor een specifieke plek te maken. Je kan je aanpassen aan de omgeving met de kans je eigen stijlkenmerken te verliezen of je kan het contrast opzoeken en daarbij nog steeds karakteristiek werk maken. Deze kunstenaars hebben er bewust voor gekozen om zich aan te passen dan wel het contrast op te zoeken. Aanpassen hoeft echter niet onmiddellijk een stijlbreuk te impliceren. En contrast hoeft op zijn beurt niet altijd perfect te passen.

Haarlemsbeeld is benieuwd naar jouw kijk op contrast en aanpassing. Kan jij een voorbeeld geven van een kunstwerk dat contrasteert of een kunstwerk dat juist opgenomen wordt door de directe omgeving? Mail het ons naar info@haarlemsbeeld.nl of plaats een reactie hieronder.

 

Plaats een reactie